تاپو و انواع آن در ترکیه

آشنایی با شرایط مهاجرت و اقامت در ترکیه (شرایط+مدارک+هزینه ها)

تاپو و انواع آن در ترکیه

۷۸ بازديد
در سالهای اخیر سرمایه گذاری در کشور ترکیه افزایش یافته و ایرانیان نیز در صدر شهروندانی هستند که از طریق خرید ملک یا ثبت شرکت به ترکیه مهاجرت کرده و با اخذ اقامت ترکیه در این کشور زندگی می کنند. افراد خارجی با رعایت قوانین خرید ملک در ترکیه، می توانند اموال و مستغلات غیر منقولی مانند ملک، محل کار، زمین و مزرعه در این کشور خریداری کنند.

یکی از مهم ترین مسائلی که هنگام خرید ملک باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید سند ملکی ترکیه است که به آن تاپو نیز گفته می شود.

تاپو سندی قانونی برای اثبات حق مالکیت یک ملک است. نام و نام خانوادگی صاحب ملک و اطلاعات دقیق در مورد ملک در تاپو گنجانده شده است. معاملات تاپو به ویژه در پروسه خرید و فروش املاک و مستغلات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای به دست آوردن سند مالکیت برای املاک غیرمنقولی مانند خانه، زمین، آرسا یا زمین خالی و ساختمان تجاری باید به اداره ثبت املاک و مستغلات تاپو مراجعه کنید. این سند به صورت رسمی ارائه و در اداره ثبت املاک و مستغلات تاپوی ترکیه ثبت می‌شود، این سند باید در آرشیو اداره ثبت شود و مهر و موم شده باشد.

در زمان ثبت سند تاپو شما باید شخصا (یا وکیل قانونی شما) به همرا فروشنده ملک در اداره تاپو حضور داشته باشید و در صورتی که شما قادر به صحبت به زبان ترکی نیستید باید یک مترجم شخصی به همراه داشته باشید، پس از امضای اسناد پروسه خرید به اتمام می‌رسد و شما صاحب ملک و همین طور صاحب تمامی امتیازات خود نسبت به آن ملک خواهید بود.


پس از مراجعه به اداره تاپو معمولا ۳ تا ۵ روز زمان می برد تا اقدامات و استعلامات مربوطه صورت گیرد و انتقال سند انجام شود.

انواع تاپو یا سند ملکی ترکیه

اسناد مالکیت صادر شده توسط اداره ثبت املاک و مستغلات تاپو در رابطه با حق مالکیت اموال غیرمنقول، با توجه به محتوای آنها دارای دو رنگ متفاوت هستند. قرمز و آبی. هرکدام از این رنگ ها هدف از صدور سند را نشان می دهند.

 

معرفی تاپو آبی ترکیه

تاپوی آبی رنگ به عنوان سندی شناخته می شود که نشان می دهد ملک خریداری شده زمین است، یعنی هنوز هیچ ساختمانی بر روی آن ساخته نشده یا ساخت و ساز ساختمان تازه آغاز شده است.

به بیان ساده تر وقتی شما زمین خریداری می کنید به شما سند مالکیت آبی رنگ می دهند. سندهای مالکیت آبی نشان دهنده عدم وجود مالکیت طبقات است.

معرفی تاپو قرمز ترکیه

سند مالکیت قرمز پس از اتمام ساخت و ساز ملک، وجود بخشهای مستقل تاییدشده در پروژه، فضاهای قابل استفاده و سهم مشخصی در ملک را نشان می دهد.

در واقع سند قرمز برای آن دسته از افرادی صادر می شود که ملک مسکونی خریداری کرده اند. تاپوهای قرمز رنگ به املاکی تعلق دارد که مالکیت طبقات را دریافت کرده باشند.

معرفی اداره تاپو و کاداستر

اسناد تاپو برای خارجیان هم درست مانند شهروندان ترک صادر میشوند. در ترکیه تنها مرکز رسمی دولتی جهت انجام و کنترل انتقال اعتبار اسناد و اموال، اداره ثبت املاک و مستغلات تاپو و کاداستر ( Tapu ve kadastro ) می باشد که در سراسر کشور و در تمام شهرها زیر نظر دولت فعالیت میکنند.

اداره ثبت تاپو و کاداستر در واقع ضامن قانونی بودن و شفافیت معاملات ملکی در ترکیه است. در حقیقت این اداره مسئول صدور سند و اطلاع دهی بابت معتبر بودن سند را دارد و خریدار باید برای دریافت سند به این مرکز مراجعه کند .

زمانی که معتبر بودن و صحت سند مشخص گردد و سازمان های مربوط به اتباع خارجی برای معامله پاسخ مثبت بدهند، این مرکز موظف است مراحل نهایی انتقال سند از فروشنده به خریدار را انجام دهد.

 

نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که قبل از گرفتن تاپو باید برخی مراحل را طی کرد و بعضی مدارک را آماده کرد. در هر حال اولین کار برای دریافت تاپو گرفتن راندوو است. راندوو را می توانید با مراجعه به وبسایت اداره کل تاپو و کاداستر بگیرید.

باید بدانید اگر در طول یک سال پنج بار راندوو گرفته اما به اداره تاپو مراجعه نکنید دیگر نمی توانید برای گرفتن راندوو اقدام کنید. علاوه بر این در یک روز فقط یک بار حق دریافت راندوو را دارید.



بعد از امضای قرارداد در اداره ثبت اسناد و گرفتن سند، خریدار و فروشنده حق اعتراض در مورد ملک به توافق رسیده را در دادگاه ترکیه ندارند و در قانون ترکیه نام شخصی را که در سند ثبت شده را به عوان مالک قانونی می شناسد.

توجه داشته باشید که استعلام بدهی ها بسیار مهم است. در بسیاری از موارد پیش آمده است که بدهی های بانکی ملک در فرایند خرید و فروش تسویه نشده است و پس از آن که خریدار ملک را خریده از برای او احضاریه بانکی مبنی بر پرداخت بدهی و یا مصادره خانه آمده است.

بدهی های مالیاتی و شهرداری را نیز حتما استعلام کنید و تا زمانی که از تسویه بدهی های ملک مطمئن نشده اید هرگز معامله انجام ندهید. توجه داشته باشید که اگر معامله انجام شود دیگر بدهی ملک بدهی شماست و نمی توانید اعتراضی داشته باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.