راهنمای کامل تحصیل در ترکیه در سال 2022

آشنایی با شرایط مهاجرت و اقامت در ترکیه (شرایط+مدارک+هزینه ها)

راهنمای کامل تحصیل در ترکیه در سال 2022

۱۹۴ بازديد
ایرانیان برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا ندارند، نزدیکی راه و هزینه‌های پایین‌تر زندگی در قیاس با بسیاری دیگر از کشورهای مهاجرپذیر، امکان تحصیل در سطح استانداردهای اروپا، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و پیداکردن کار ضمن تحصیل، وجود رشته‌های متنوع تحصیلی، عدم وجود شرط سنی و گپ تحصیلی و حضور چشمگیر دانشجویان بین‌الملل در ترکیه، این کشور را به مقصد بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل تبدیل کرده است. از طرفی مدارک دانشگاه‌های ترکیه در تمام کشورهای جهان معتبر است و قابل ارائه برای مقاطع بالاتر در دیگر دانشگاه‌هاست. مجموعه نیلگام تا کنون مفتخر بوده ویزاهای برخی از کشورها از جمله کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه شینگن را برای بسیاری از متقاضیان دریافت نماید اما آنچه اخیرا به سرویس‌های این مجموعه افزوده شده، شرایط بسیار استثنایی تحصیل در ترکیه است.

بهترین فرصت ورود به دانشگاه برای کنکوری ها

اگر بارها و بارها در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید و موفق به پذیرش در رشته‌های مورد علاقه خود همانند پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های مشابه نشده‌اید، مجموعه نیلگام شرایط عالی تحصیل در ترکیه را به شما پیشنهاد می‌دهد و در تمامی مراحل اخذ پذیرش در کنارتان خواهد بود.

جذاب‌ترین ویژگی این سرویس، نداشتن شرط سنی و موانعی مانند گپ تحصیلی است که شانس شما را برای تحصیل در ترکیه افزایش می‌دهد.

سیستم آموزش عالی ترکیه

دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، موسسات، مدارس آموزش عالی، هنرستان‌ها، مرکز علمی و کاربردی، دانشگاه‌ها و کالج‌های افسری و پلیسی و مراکز تحقیقی و پژوهشی به عنوان موسسات آموزش عالی ترکیه به شمار می‌آیند.

دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی 4 ساله و موسسات علمی کاربردی دوساله هستند که همراه دپارتمان‌ها و زیرشاخه‌های آن به ترتیب توسط Law  و YÖK  یا Council of Higher Education تاسیس شده‌اند.


تقویم آموزشی ترکیه و شباهت آن با ایران

تقویم آموزشی برای تحصیل در ترکیه تقریبا مشابه ایران است و در نیمه‌های ماه سپتامبر (شهریور ماه) آغاز می‌شود و با برخی از تغییرات در مناطق حاشیه‌ای و حومه‌ها تا نیمه ماه ژوئن ادامه پیدا می‌کند. مدارس آموزش‌های خود را در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر به انجام می‌رسانند که البته در مناطق پرجمعیت تفکیک صبح و بعداز ظهر در سیستم آموزشی اعمال می‌گردد. پنج روز در هفته و در فواصل روزهای دوشنبه تا جمعه مدارس مشغول به کار هستند که در حدود 35 تا 40 ساعت کاری را تشکیل می‌دهد.

در بازه زمانی میان ماه‌های ژانویه و فوریه دو هفته تعطیلی زمستانی در مدارس وجود دارد. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌های ایران در فواصل روزهای شنبه تا پنجشنبه به کار خود ادامه می‌دهند و به غیر از تعطیلات رسمی، نوروز، طولانی‌ترین دوره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های ترکیه نیز معمولا سال تحصیلی آکادمیک خود را همانند دانشگاه‌های ایران در دو ترم برگزار می‌کنند.

سیستم آموزشی پایه رایگان در ترکیه

بر اساس قوانین ترکیه تحصیل در دوره دبستان برای کلیه شهروندان در این کشور رایگان است مگر آن‌که دوره آموزشی به یکی از موسسات خارجی مرتبط باشد. زبان ترکی نیز زبان رایج در سیستم آموزشی ترکیه است. در سال 2012 میلادی تحصیل در ترکیه برای کلیه دختران و پسران و به مدت 12 سال اجباری شد که این دوره تحصیل به سه دوره 4 ساله تقسیم‌بندی می‌شود. این در حالی است که در سیستم آموزشی ایران، مدت تحصیلات پایه به دو دوره 6 ساله تقسیم می شود.

وزارت آموزش ملی ترکیه MEB، مسئول برنامه‌ریزی آموزشی، اجرای آن، نظارت بر کار ارگان‌های خصوصی و داوطلب، ساخت و طراحی مدارس، فراهم آوردن و توسعه وسایل کمک‌آموزشی و کارهای مشابه است.

ارگانی به نام Supreme Council of National Education برنامه‌های آموزش را مورد بحث و بررسی قرار داده و قوانینی را برای وزارت آموزش عالی این کشور فراهم می‌آورد. در  هر کدام از استان‌ها کارهای مربوط به آموزش آن استان توسط Directorates of National Education و تحت نظارت وزیر آموزش و پرورش انجام می‌گردد اما توسط دولت استانی هدایت می‌شود. دولت مرکزی مسئولیت تمام هزینه‌های آموزش عمومی را بر عهده دارد و در حدود 10 % از بودجه عمومی به آموزش ملی تعلق می‌گیرد.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین دلایل پیشنهاد ترکیه برای تحصیل، هزینه‌های پایین این کشور در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهاست. نرخ بالای ارز و دشواری پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها سبب می‌شود که جمع کثیری از متقاضیان از گزینه‌های تحصیل در خارج از کشور منصرف شوند. اما مجموعه نیلگام با ارائه خدمات ویژه خود برای تحصیل در ترکیه این مشکل را نیز برطرف کرده است. در جدول ذیل به خوبی می‌توانید هزینه‌های زندگی در ترکیه را با سایر کشورها مقایسه کنید:

 

شایان ذکر است که خوابگاه‌های کشور ترکیه خصوصا در آنکارا هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای دارند و یک وعده غذای رایگان را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که این مورد به تنهایی می‌تواند هزینه‌های ماهانه زندگی دانشجویی را به حداقل برساند.

از طرفی هزینه‌های تحصلی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین‌تر است. در ادامه جدولی برای شما نمایش داده شده که به راحتی می‌توانید هزینه‌های تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه را با سایر کشورها مقایسه کنید:

 

هم‌چنین کالج های آمادگی ورود به دانشگاه در شهرهای ترکیه که مجموعه نیلگام به شما معرفی می‌کند، تسهیلات مناسبی را فراهم می‌کند که از جمله آن تسهیلات می‌توان به ترانسفر رایگان رفت و برگشت فرودگاهی، گرفتن کارت اقامت ترکیه، استفاده رایگان از مشاوره روانشناسی در طول دوران تحصیل، بیمه تحصیلی، باز کردن حساب بانکی، منابع آموزشی و کتاب‌های درسی اشاره کرد.

 

زبان آموزشی در دانشگاه های ترکیه و آزمون های ورودی

دانشگاه‌ها تحت نظارت سازمان آموزش عالی ترکیه هستند و برنامه‌های‌ آن‌ها باید مرتبا مورد بررسی قرار گیرد. هر کدام از دانشگاه‌ها دارای مدیر، معاون و هیات اجرایی و انجمن دانشجویی است. زبان آموزشی در دانشگاه های ترکیه عمدتا زبان ترکی است اما دانشگاه‌هایی نیز هستند که در آنها زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی تدریس می‌شود. چنین دانشگاه‌هایی و برای دانشجویان مبتدی، سال اول را به آموزش آن زبان خاص اختصاص می‌دهند.

Council of higher education وظیفه نظارت و ارزیابی دانشگاه های ترکیه را بر عهده دارد

پس از اتمام دوره دبیرستان فارغ التحصیلان وارد مرحله آزمون دو مرحله‌ای می‌شوند که از آنها به YGS و LYS یاد می‌شود (ÖSS). این آزمون برای این است که دانش آموز فارغ‌التحصیل شده از دبیرستان اجازه ورود به دانشگاه را پیدا کند. این آزمون هر سال توسط مرکزی به نام ÖSYM برگزار می‌شود و بسته به نمره آزمون و علاقمندی متقاضی وی را در یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی جای می‌دهد.

شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه

متقاضیان که نمرات بالاتری را کسب کنند وارد دوره‌های چهار ساله یا BA یا Bachelor’s Degree می‌شوند اما کسانیکه نمرات محدودتری را دریافت کرده‌اند به دوره‌های 2 ساله یا AA  یا همان دوره کاردانی Associate’s Degree وارد می‌شوند. رشته‌هایی همچون دندانپزشکی و دامپزشکی به مدت 5 سال طول می‌کشند و برای تحصیل در رشته پزشکی باید 6 سال زمان اختصاص داده شود.

دانشگاه های ترکیه بهترین فرصت را برای تحصیل ایرانیان در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی فراهم آورده اند.

پس از پایان دوره چهار ساله لیسانس دانشجو می تواند برای دوره های فوق لیسانس اقدام نماید که در حدود 2 سال طول می کشد و شامل دوره‌هایی با پایان‌نامه و بدون پایان‌نامه یعنی thesis و non-thesis می‌شود.

برای ادامه تحصیل در رشته دکتری حتما باید مدرک فوق لیسانس دریافت شده باشد و دوره دکتری حداقل 4 سال طول می کشد. فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، دامپزشکی و دندانپزشکی می‌توانند مستقیما به دوره‌های دکتری و PHD راه پیدا کنند. درآمد اصلی دانشگاه‌های ایالتی فاندی است که سالانه به بودجه آن ایالت تعلق می‌گیرد. این مبلغ معادل 60% کل درآمد دانشگاه است.

 

برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان محلی و نیز دانشجویان بین‌الملل آزمون‌هایی در نظر گرفته می‌شود که سطح زبان متقاضی در آن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه این است که متقاضی می‌تواند پیش از شروع سال تحصیلی در کلاس‌های زبان شرکت کند. این درحالی است که متقاضی برای ورود زودهنگام خود به دوره‌های زبان ترکی، هزینه اضافه‌ای را پرداخت نخواهد کرد.

تحصیل در ترکیه به زبان‌های ترکی و انگلیسی امکان‌پذیر است. اما برای علاقمندان به ادامه تحصیل در کشورهایی چون آلمان، این امکان وجود دارد که دوره‌های زبان تا سطح B2 زبان آلمانی گذرانده شده و مدرک آن در کشور ترکیه دریافت شود.

از آنجایی که تحصیل در ترکیه بیشتر به زبان‌های ترکی استانبولی و انگلیسی صورت می پذیرد و مجموعه نیلگام خدمات خود را بر اساس این دو زبان ارائه می‌دهد به بررسی این آزمون‌ها نیز خواهیم پرداخت.

ارائه مدارک مورد قبول دانشگاه های معتبر دنیا

به دلیل مدارک تحصیلی معتبری که در دانشگاه‌های کشور ترکیه اعطا می‌شود، هیچ نیازی به معادل‌سازی مدرک تحصیلی وجود ندارد و قابل ارائه در تمام دانشگاه‌های معتبر جهان و برای ورود به مقاطع بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال آینده تحصیلی درخشان هستید و در حال حاضر  در دوره پیش‌دانشگاهی به تحصیل مشغولید، و می‌خواهید وارد رشته‌هایی شوید که احتمال پذیرش‌تان در آن رشته‌ها در کنکور سراسری ایران کم است می‌توانید دانشگاه‌های دولتی و یا غیر دولتی ترکیه را برگزینید و با مشاورین نیلگام برای کسب اطلاعات بیشتر در تماس باشید.

انواع دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی با تنوع بالا

دانشگاه‌های ترکیه به دو دسته دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی باید شهریه پرداخت شود این در حالی است که به غیر از هزینه ثبت‌نام اولیه، ورود به دانشگاه‌های دولتی این کشور تقریبا رایگان است و تنها با شرکت در آزمون سراسری دانشگاه می‌توانید با پرداخت مبلغ ناچیزی وارد دانشگاه‌های دولتی شده و تجربه تحصیل در ترکیه را با شرایطی بسیار راحت‌تر و هزینه‌هایی بسیار کمتر بدست آورید. علاوه بر این، کنکور سراسری این کشور و پذیرفته شدن در رشته‌های پرطرفداری چون زیر شاخه‌های پزشکی و تحصیل رایگان در ترکیه به مراتب آسان‌تر از پذیرفته شدن در رشته‌های مشابه در ایران است.

دریافت بورسیه از دانشگاه‌های ترکیه

سخن از بورس و دریافت کمک‌هزینه تحصیلی یکی از داغ‌‎ترین موضوعات بحث در مورد تحصیل در خارج از کشور است. با افزایش دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در شهرهای ترکیه که آغوش گرم خود را سوی دانشجویان خارجی نیز گشوده‌اند، موضوع بورسیه شدن در دانشگاه‌های این کشور جذاب‌تر هم می‌شود. به دلیل رشد قابل‌توجه ترکیه در زمینه‌های علمی و افزایش موسسات آموزشی، این کشور دانشجویان بسیاری را برای ادامه تحصیل به‌سوی شهرهای بزرگ خود همچون استانبول، ازمیر و آنکارا فرا خوانده است. البته ناگفته نماند که شرایط تحصیلی به نسبت آسان و دردسترس نیز مزید بر اعتبار بین‌المللی این دانشگاه شده و جایگاهِ ثابت آن‌ها را در میان بهترین دانشگاه‌های جهان، برای متقاضیان جذاب‌تر کرده است.

مزایای بورسیه شدن از دانشگاه‌های ترکیه

با تکیه بر تجربه کارشناسان و مشاوران نیلگام می‌توانید تا 80درصد از شهریه دانشگاه پذیرش‌شده را از محل بورسیه تحصیلی تامین کنید! با بورسیه شدن در این دانشگاه‌ها علاوه بر شهریه سالانه، خوابگاه و خدمات فوق‌برنامه دانشگاه نیز به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

کمک هزینه تحصیلی ماهیانه: بورس تحصیلی در هر یک از دانشگاه‌های ترکیه بسته به رشته متفاوت است؛ مبلغ کمک‌هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی به‌صورت ماهیانه حدود ۷۰۰ لیر و در مقطع کارشناسی ارشد ماهانه حدود ۹۵۰ لیر است که به دانشجو پرداخت می‌شود. این مبلغ در مقطع دکترا حدود ۱۴۰۰ لیر ترکیه برآورد می‌شود و برای دوره‌های پژوهشی نیز حدود ۳۰۰۰ لیر در ماه در نظر گرفته شده است.

خوابگاه: یکی از مزایای بی‌چون و چرای بورسیه شدن از دانشگاه‌های ترکیه، استفاده رایگان از خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی است.

شهریه دانشگاه: شهریه دانشگاه و هزینه آموزشی برای دانشجویی که بورس تحصیلی دانشگاه‌های کشور ترکیه را دریافت کرده، به‌صورت رایگان است و هزینه آن توسط دولت تامین می‌شود.

بیمه درمانی: به تمام دانشجویان بورسیه شده در ترکیه بیمه درمانی به‌صورت رایگان ارائه می‌گردد.

دوره زبان ترکی استانبولی: دانشجویانی که موفق به دریافت بورس تحصیلی شده‌اند اما مدرک زبان ترکی را کسب نکرده‌اند، می‌توانند به‌صورت رایگان دوره یک‌ساله زبان ترکی را بگذرانند و این مدرک را دریافت کنند.

کمک هزینه سفر: برای دانشجویان بورسیه شده از این دانشگاه‌ها، مبلغی با عنوان کمک‌هزینه برای مسافرت به این کشور (سفر ورودی به ترکیه برای ثبت نام و برگشت از ترکیه بعد از فارغ‌التحصیلی) پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه

برای بورسیه شدن در دانشگاه‌های ترکیه و بهره‌بردن از مزایای رایگان بورس تحصیلی، شرایطی در پیش‌روی دانشجویان وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

سن: متقاضی دریافت بورس از دانشگاه‌های ترکیه در مقطع لیسانس نباید بیش از 21 سال داشته باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز سن متقاضی نباید از 30 بیشتر باشد. باید توجه داشت که متقاضی بورس در این مقطع باید دوره کارشناسی را به اتمام رسانده باشد و اصل مدرک کارشناسی را ارائه دهد. دریافت بورس برای متقاضی مقطع دکتری نیز برای افراد زیر 35 سال ممکن است. دریافت بورس برای این مقطع نیز ملزم به ارائه مدرک کارشناسی ارشد است.

معدل: یکی دیگر از معیارهای دریافت بورس از دانشگاه‌های ترکیه، شرط معدل است. متقاضی دریافت بورس برای مقطع لیسانس باید مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم با معدلی بالاتر از 14 را ارائه دهد. در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری  معدل مدرک ادائه شده باید بالاتر از 15 باشد. البته ممکن است این شرط به نسبت دانشگاه و رشته متغیر باشد؛ برای مثال برای دریافت بورسیه رشته پزشکی باید معدل بالاتر از 18 ارائه داد.

دانش زبان ترکی استانبولی: به‌عنوان زبان اصلی برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه، ارائه مدرک زبان ترکی ضروری است. با این وجود، در بیشتر دانشگاه‌های بین‌المللی مستقر در ترکیه دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اگر در دانشگاهی که پذیرش آن را دریافت کرده‌اید، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، باید مدرک زبان تافل یا آیلتس را ارائه دهید.

 

تحصیل در ترکیه با دریافت بورس از دانشگاه‌های این کشور نه تنها محدودیتی برای دانشجو در انتخاب رشته ایجاد نمی‌کند، بلکه برای رشته‌های دانشگاهیِ گران‌قیمت نیز اعمال می‌شود؛ برای مثال تحصیل در رشته‌های مدیریت ارشد کسب و کار(MBA)  و مهندسی پزشکی به ترتیب با بورس 1000 دلار امریکا و 2000 دلار امکان پذیر است. برای استفاده از این فرصت‌های وسوسه‌انگیز با کارشناسان نیلگام تماس بگیرید تا با اخذ پذیرش قطعی حتی بدون کنکور و با بورس ۵۰، ۶۰ و ۷۵ درصد در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید.

آزمون SAT جهت ورود و تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

برای دانشجویان این کشور آزمونی به نام SAT General یا تست Scholastic Assessment Test در نظر گرفته شده است که آزمون استانداردی جهت ورود به کالج و برخی از دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی Undergraduate است. این آزمون شامل ریاضی، نگارش و درک مطلب است. زمان آن 45 دقیقه و هزینه شرکت در آن 50 دلار است. حداکثر نمره این آزمون 800 که میانگین نمره برای ریاضی 513، برای نگارش 487 و برای درک مطلب 497 است.

آزمون SAT Subject نوع دیگری از این آزمون است که در 5 رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست‌شناسی، زبان‌های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می‌شود. این آزمون هر ساله و در ماه‌های اکتبر، دسامبر، ژانویه، مارس، می و ژوئن ارائه می‌شوند.

 

آزمون YOS برای دانشجویان بین‌المللی

آزمون دانشجویان بین‌الملل که بصورت مخفف آن را یوس YOS می‌نامند، آزمونی است که همه ساله از سوی دانشگاه‌های دولتی و برخی دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان بین‌الملل در کشور ترکیه برگزار می‌شود. دانشجویانی که در این آزمون شرکت می‌کنند و پذیرفته می‌شوند به راحتی می‌توانند وارد دانشگاه‌های برتر دولتی ترکیه شوند و به تحصیلات تکمیلی خود ادامه دهند. هزینه این آزمون در حال حاضر بین 100 تا 200 لیر ترکیه است.

نکته مهم و جالب این که نیازی به مرتبط بودن مدرک تحصیلی دیپلم و رشته موردنظر دانشگاهی شما نیست. به عنوان مثال متقاضی با مدرک پیش‌دانشگاهی رشته‌های انسانی یا ریاضی می‌تواند برای پذیرش در رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی ترکیه اقدام نماید و در آزمون یوس که به زبان انگلیسی ساده برگزار می‌شود، شرکت کند.

اگر متقاضی قبلا آزمون تومر TOMER را داده و مدرک آن را گرفته باشد، می‌تواند در آزمون YOS ترکی شرکت کند. در این صورت تنها با پرداخت مبلغ ناچیزی وارد دانشگاه دولتی شده و می‌تواند در بهترین خوابگاه‌های شهر آنکارا و با هزینه‌های مقرون به صرفه آن اقامت و دوره‌های تحصیل در ترکیه را با آرامش خاطر و بدون گذراندن آزمون‌های پر استرس کنکور برای ورود به رشته‌های شاخه‌های پزشکی و پیراپزشکی و بسیاری دیگر از رشته‌های پرطرفدار تجربه کند.

آزمون TOMER برای یادگیری زبان ترکی

واژه TOMER مخفف Türkçe Öğretim Merkezi و به معنی مرکز آموزش ترکی است. تومر از معروف‌ترین و مهم‌ترین آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه برای زبان ترکی به شمار می‌آید. از طرفی یکی از پیش‌‌شرط‌های ورود به دانشگاه‌هایی که به زبان ترکی تدریس می‌شوند، همین آزمون تومر است.

هدف از برگزاری آزمون تومر، سنجش سطح دانش زبان ترکی فرد متقاضی است و شباهت‌های فراوانی به آزمون‌های آیلتس و تافل دارد و امتیازهای متفاوتی دارد. هزینه کنونی ثبت‌نام در این آزمون از حدود 100یورو آغاز می‌شود.

آزمون TOMER دارای شش بخش ذیل است که برای سنجش دانش زبان ترکی استانبولی متقاضی و در همه جنبه‌ها سنجیده می‌شود:

  • Listening
  • Structure
  • Reading
  • Spoken Interaction
  • Spoken Production
  • Writing

آشنایی بیشتر با کشور ترکیه در همسایگی ایران

محل قرارگیری ترکیه روی نقشه به گونه‌ای است که هم قاره اروپا و هم  قاره آسیا را پوشش می‌دهد. در طول تاریخ این کشور هم به عنوان سد و هم به عنوان پل بین دو قاره نقش‌آفرینی کرده است. بیشتر این کشور در بخش آسیایی واقع گردیده که آسیای صغیر یا آناتولیا را شامل می‌شود. ترکیه از شمال با دریای سیاه، از شمال شرقی با عراق و سوریه، از جنوب غربی و غرب با دریای مدیترانه و دریای اژه و از شمال غربی با یونان و بلغارستان در ارتباط است. پایتخت این کشور آنکارا و بزرگ‌ترین شهر بندری آن استانبول است.

آنکارا، شهری پیشرفته و آرام با مرکزیت سیاسی ترکیه

پایتخت ترکیه یعنی آنکارا، پیشتر Angora نامیده می‌شد. آنکارا در شمال غربی کشور ترکیه و در 200 کیلومتری دریای سیاه واقع شده. از تاریخ این شهر اطلاع دقیقی در دست نیست اما شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که سکونت در این شهر از دوران پیش از تاریخ وجود داشته است. آنکارا در سال 333 قبل از میلاد مسیح مورد هجوم اسکندر مقدونی قرار گرفت.

دانشگاه آنکارا در سال 1946 میلادی تاسیس گردید و دانشگاه Hacettepe نیز در سال 1956 میلادی و در شهر آنکارا شروع به کار کرد. کتابخانه ملی National Library و سالن تئاتر شهر و یک ارکستر سمفونی با نام Presidential Symphony Orchestra نیز در آنکارا و برای علاقمندان به ادبیات و هنر وجود دارد. در موزه‌های متعدد این شهر نیز چشم‌اندازی از تاریخچه امپراطوری عثمانی دیده می شود.

نه تنها امکانات برجسته در شهر آنکارا می‌تواند آن را به مناسب‌ترین گزینه برای تحصیل در ترکیه تبدیل کند بلکه وجود خوابگاه‌های نوساز و هم‌چنین رفت و آمد آسان به شهرهای دیگری همچون استانبول، شرایط زندگی دانشجویی مناسبی را برای‌تان به همراه خواهد داشت که مجموعه نیلگام اطلاعات بیشتری را با تماس تلفنی در اختیارتان قرار خواهد داد.

سوالات خود را از مشاورین نیلگام بپرسید

مجموعه نیلگام شما را به یکی از بهترین موسسات در کشور ترکیه متصل می‌کند که در این کالج‌ها کلاس‌های آمادگی کنکور و زبان ترکی هر دو و به صورت هم‌زمان برگزار می‌شوند. با شرکت در این دوره ها که مشاورین ما اطلاعات کامل آن را در اختیار شما قرار خواهند داد قادر خواهید بود در حداقل زمان ممکن خود را برای آزمون ورودی این کشور آماده کرده و از مزایای تحصیل رایگان در ترکیه بهره‌مند شوید. در حال حاضر مجموعه نیلگام با دریافت هزینه‌ 8.5 میلیون تومانی شرایط ورود به کالج نامبرده را برای کلیه علاقمندان فراهم می آورد.

هم‌چنین هر دو هفته یک بار آزمونی از متقاضیان گرفته خواهد شد که به وسیله آن نتایج عملکرد دانشجو برای خانواده وی ایمیل خواهد گردید. از این طریق والدین و فرد متقاضی ورود به دانشگاه‌های ترکیه خواهد توانست از وضعیت تحصیلی‌اش آگاهی پیدا کرده و در جهت ارتقاء آن برآید چرا که برای ورود به رشته‌هایی چون پزشکی و دندانپزشکی نیازمند نمره بالایی در آزمون جامع خواهد بود.

برای تسریع در رسیدن به اهداف تحصیلی خود و تحصیل در ترکیه با مشاوران خبره ما تماس حاصل نمایید و از اتلاف وقت و سال‌ها پشت کنکور ماندن و پرداخت هزینه‌های گزاف برای ورود به بهترین رشته‌های تحصیلی پرهیز کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.