کیملیک کارت ترکیه چیست؟ و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

آشنایی با شرایط مهاجرت و اقامت در ترکیه (شرایط+مدارک+هزینه ها)

کیملیک کارت ترکیه چیست؟ و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

۶۵ بازديد


کشور ترکیه برای اقامت مسافران و توریست‌ها به مدت بیش از یک ماه در خاک این کشور، شرایط مطلوبی را فراهم کرده است. گردشگران بدون دریافت ویزای توریستی می‌توانند به مدت 90 روز در ترکیه سکونت داشته باشند. اما چنانچه شخصی قصد اقامت در این کشور به مدت یک سال را داشته باشد، نیاز به دریافت کارتی دارد که نشان‌دهنده هویت شخص در خاک کشور ترکیه است. بله! کیملیک کارت ترکیه یا همان کارت اقامت ترکیه! 

تعریف کیملیک کارت (kimlik kart)

در زبان ترکی، کیملیک به معنای «هویت» ترجمه می‌شود. با دریافت کیملیک کارت ترکیه اجازه اقامت در مدت زمان مشخصی به متقاضیان این امر اختصاص داده می‌شود. توجه داشته باشید صدور کیملیک کارت ترکیه به معنای پذیرفته شدن به عنوان شهروند ترکیه‌ای نبوده و شخص تنها مقیم کشور ترکیه محسوب می‌شود.

این کارت شبیه به کارت ملی است و دارندگان کارت کیملیک ترکیه در مدت زمان اقامت خود در کشور ترکیه، دارای یک هویت مشخص هستند. افرادی می‌توانند برای اخذ کیملیک کارت ترکیه اقدام کنند که قصد سفر و اقامت در ترکیه به مدت بیش از سه ماه را داشته باشند.

در کیملیک کارت ترکیه تمام مشخصات متقاضی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و ... درج می‌شود. همچنین بر روی این کارت یک شماره سریال یازده رقمی وجود دارد که با پیش ‌شماره 99 شروع می‌شود. تمامی این اطلاعات بر روی صفحه اصلی کارت درج شده و همچنین یک عکس از متقاضی بر روی کارت وجود دارد.

پشت این کارت نیز اطلاعات تکمیل‌کننده دیگری مانند نوع اقامت، شهر محل اقامت، تاریخ صدور اقامت و ... ثبت می‌شود. اعتبار کیملیک کارت ترکیه به مدت زمانی بستگی دارد که شخص قصد اقامت در کشور ترکیه را داشته باشد. این مدت زمان از 6 ماه تا 2 سال متغیر است و بعد از اتمام زمان مشخص شده، اعتبار کارت نیز باطل می‌شود.

 

 

روش‌های دریافت کیملیک کارت ترکیه

دریافت اقامت توریستی و ثبت شرکت در کشور ترکیه از مهمترین روش‌های دریافت کیملیک ترکیه هستند. ویزای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت به شما این امکان را می‌دهد تا در این کشور مشغول به کار شده و مجوز اقامت در ترکیه را دریافت کنید.

با این حال آسان‌ترین روش، اقدام به دریافت اقامت توریستی است. برای این منظور متقاضی به محض ورود به کشور ترکیه ملزم به اجاره یک واحدآپارتمان است. پس از اجاره کردن خانه، شخص این امکان را دارد تا با تهیه مدارک لازم جهت دریافت کیملیک کارت ترکیه اقدام کند.

اخذ کارت کیملیک به قانونی و رسمی بودن اجاره‌نامه بستگی دارد؛ در صورتی که اجاره نامه ملک به صورت رسمی در دفاتر «نوتر» به ثبت نرسیده باشد، صدور کارت با مشکل مواجه می‌شود.

 

مراحل گرفتن کیملیک کارت ترکیه

پس از اینکه یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری، اجاره ملک و ... را برای دریافت کارت انتخاب کردید، باید برای ارائه مدارک اقدام کنید. در ادامه این مطلب به مدارک مورد نیاز جهت اخذ کیملیک کارت ترکیه اشاره می‌کنیم.

پس از جمع‌آوری مدارک برای تکمیل فرم درخواست اجازه اقامت باید به سایت اداره امنیت کشور ترکیه مراجعه کنید. خوشبختانه این فرم به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است. با تکمیل فرم برای شما یک نوبت رزرو می‌شود که دریافت این نوبت از یک ماه تا سه ماه طول می‌کشد.

یکی از مهمترین نکات جهت اخذ کیملیک ترکیه، شماره سریال یازده رقمی یا همان کد مالیاتی است. برای دریافت این کد باید به یکی از مراکز اداره مالیاتی در نزدیکی محل سکونت خود در کشور ترکیه بروید.

پس از اجاره خانه، سند ملک باید در دفتر اسناد رسمی یا نوتر ثبت شود. توجه داشته باشید که برای دریافت کارت کیملیک ترکیه، ارائه اصل اجاره‌نامه و کپی آن الزامی است؛ سند ملک در دفاتر اسناد رسمی، به ثبت رسیده و مهر می‌شود.

در نهایت نیز با دریافت نوبت، به شعبه مشخص شده مراجعه کرده و برای دریافت تأییدیه از طرف اداره مهاجرت ترکیه منتظر می‌مانید. در صورتی که تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته و اجازه اقامت شما توسط اداره مهاجرت تأیید گردد، کیملیک کارت ترکیه توسط اداره پست برای شما ارسال می‌شود. نکته قابل توجه در این مرحله، دریافت رسید است. بعد از ارائه مدارک باید از شخصی که امور مربوط به اخذ کیملیک ترکیه را انجام می‌دهد، رسید دریافت کنید.

 

 

افرادی که قصد اقامت در کشور ترکیه و اخذ کارت کیملیک را دارند باید خود و اعضای خانواده‌شان را بیمه کنند. یکی از قوانین این کشور، بیمه شدن تمام افرادی است که در ترکیه سکونت دارند.

 

هزینه دریافت کیملیک کارت ترکیه

کارت کیملیک تنها به یک شخص تعلق می‌گیرد و اعضای یک خانواده همگی باید برای دریافت کیملیک ترکیه به صورت مجزا اقدام کنند. در حال حاضر هر نفر باید حدود 125 لیر برای چاپ و صدور کیملیک کارت ترکیه هزینه کند.

هزینه نوتر کردن ملک یا همان مهر کردن سند در دفتر اسناد رسمی، ‌بر اساس مبلغ اجاره خانه، متغیر است. در کنار این هزینه‌ها هر شخص باید مبلغی حدود 150 لیر را صرف بیمه و بین 500 تا 700 لیر نیز صرف پرداخت حق خاک کند.

 

مدارک لازم جهت دریافت کیملیک ترکیه

همان‌طور که اشاره کردیم، ارائه مدارک جهت اخذ کارت، ضرورت دارد. در صورتی که مدارک شما کامل نباشد، اداره مهاجرت یک ماه به شما فرصت می‌دهد تا مدارک را تکمیل کنید. در ادامه به موارد مهم در ارائه مدارک می‌پردازیم:

  • پاسپورت معتبر و یک کپی رنگی از پاسپورت
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست مجوز اقامت در کشور ترکیه (راندوو) به صورت پرینت رنگی
  • دریافتع کد مالیاتی
  • چهار قطعه عکس 6 در 4
  • یک کپی رنگی از آخرین مهر ورود به کشور ترکیه
  • اصل اجاره‌نامه
  • یک کپی از اجاره‌نامه که با مهر دفتر اسناد رسمی یا نوتر ثبت شده باشد.
  • رسید هزینه کارت کیملیک و رسید هزینه پرداخت حق خاک
  • ارائه بیمه‌نامه

ارائه مدارکی مانند تأییدیه عدم سوءپیشینه و اثبات حضانت فرزند یا فرزندان در سال‌های پیش اجباری بود. با تغییر قوانین در سال 2021 تنها کامل کردن مدارکی که به آن‌ها اشاره کردیم، کافی است.

 

 

مزایای کیملیک کارت ترکیه

با استفاده از کیملیک کارت ترکیه، شما اجازه انجام فعالیت‌های مختلفی را خواهید داشت. این کارت با توجه به مزایایی که دارد شرایط زندگی در کشور ترکیه را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. از مزایای کارت کیملیک باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان شرکت در کلاس‌های آموزشی
  • اجازه ثبت‌نام در مدرسه
  • اجازه خرید خودرو و خانه در کشور ترکیه
  • امکان افتتاح حساب بانک
  • پرداخت قبض آب، برق، مالیات و...
  • بهره‌مندی از خدمات درمانی و پزشکی به صورت رایگان
  • و ...

 

گم کردن کیملیک کارت ترکیه و درخواست صدور مجدد

به محض گم کردن کارت، به اداره پلیس مراجعه کرده و مورد را دزدی اعلام کنید. به این جهت که معمولاً با اعلام مفقودی ممکن است پروسه صدور مجدد کارت شما با تأخیری طولانی انجام شود.

در مرحله بعد به یکی از مراکز اداره نفوس در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کرده و آدرس ملک مسکونی خود را ثبت کنید. برای این امر باید یک کپی از کارت کیملیک خود یا اعضای خانواده‌تان و سند ملک را به همراه داشته باشید.

پس از ثبت آدرس، برگه تأییدیه به شما تحویل داده می‌شود که باید این برگه را به همراه کپی پاسپورت خود و اعضای خانواده‌تان و یک قطعه عکس به کارکنان اداره مهاجرت تحویل دهید. پس از تأیید شدن مدارک باید مبلغی حدود 72 لیر برای صدور مجدد کارت کیملیک هزینه نمایید. پس از اتمام پروسه حدود یک ماه بعد از درخواست، کارت کیملیک شما مجدداً صادر شده و برای شما ارسال خواهد شد.

 

 

سخن پایانی

افرادی که بیش از 90 روز قصد اقامت در کشور ترکیه را دارند، ملزم به دریافت کیملیک کارت ترکیه هستند. در غیر این صورت دولت اجازه دارد تا فرمان خروج شخص از کشور را صادر کند. توجه داشته باشید که با دریافت این کارت، شما اجازه کار نخواهید داشت و کیملیک ترکیه تنها به منزله هویت و اقامت شما در این کشور است.

معمولاً کارت‌های کیملیک با اعتبار یک‌ساله صادر می‌شوند و بعد از یک سال، شخص می‌تواند جهت تمدید اعتبار اقدام کند. برای تمدید کیملیک ترکیه باید حداقل یک ماه تا پایان اتمام اعتبار کارت، مدارک لازم را جمع‌آوری کرده و فرم راندووی تمدید را تکمیل نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.